Търговските търкания между ЕС и Китай ескалираха и Пекин заведе дело пред Световната търговска организация (СТО), заради митата, които ЕС налага над продуктите на китайските производителите на ел. автомобили.
Според Брюксел, митата се налагат, защото китайските производители се възползват от щедри държавни субсидии, поради които могат да предлагат изкуствено занижени цени за крайния продукт и така влияят върху честната конкуренция с европейските производители.
Митата са между 7.8 % и 35.3 %, в зависимост от производителя и са над 10-процентната такса, която вече съществуваше. Те влизат в сила от 30 октомври.
Тези мерки на ЕК с цел да минимизират влиянието на китайските субсидии не се харесват на Пекин, който неведнъж ги нарича „неразумни“. Това, според китайското министерство на търговията е „нечестна конкуренция“ в името на „честна конкуренция“. Независимо от това, митата ще останат за 5 години.
„Китай не е съгласен, нито приема това решение и подаде молба за дело към механизма за разрешаване на диспути на СТО. Китай ще продължи да предприема нужните мерки, за да опази легитимните права и интереси на китайските компании.“ се казва в изявление на министерството.
Преговорите между Китай и ЕС продължават въпреки това дело, като Китай искаше да се установи „минимална цена“, което според европейските власти е невъзможно за такива разнообразни продукти като ел. автомобили.
ЕК проведе и разследване, касаещо субсидирането на производителите, което служи за основа на въведените мита.
Според него, благодарение на помощта, която правителството дава на производителите, те са увеличили продажбите си в ЕС с „изключителен темп“ и техният пазарен дял нараства от 1.9 % през 2020 г. до 14.1 % през втората четвърт на 2024 г.
„Има ясна заплаха за нашата автомобилна индустрия, за да не може тя да направи прехода към ел. автомобили и следователно да изчезне.“ казват властите и предупреждават, че са възможни затваряния на заводи и уволнения служители. Това вече започна да се случва с компанията Фолксваген и заводите ѝ в Германия.
Източник: Euronews