ЕС глоби Епъл и Мета по Закона за дигиталните пазари

В разгара на търговската война със САЩ, Европейската комисия наложи две глоби на дигитални гиганти и приключи две производства срещу тях, попадащи под обхвата на новата дигитална регулация.

В сряда Европейската комисия глоби технологичните гиганти Епъл и Мета за неспазване на Закона за дигиталните пазари (DMA), рискувайки допълнително да изостри настоящото търговско напрежение със САЩ.

Технологичните компании отвърнаха с намерение да обжалват глобите и представиха регулацията на ЕС като еквивалент на мита.

Глобите са в по-ниския диапазон на това, което Комисията има право да наложи, като в същото време изпълнителната власт затвори две дела срещу същите компании.

Епъл беше глобена с 500 милиона евро за това, че възпрепятства разработчиците да комуникират свободно с потребителите и да ги насочват към алтернативни канали за оферти и съдържание.

Мета получи глоба от 200 милиона евро заради модела си „плати или се съгласи“, който според Комисията не отговаря на DMA, тъй като предлага бинарен избор, който принуждава потребителите да предоставят лични данни за таргетирана реклама, освен ако не платят абонамент.

Тези глоби са относително ниски, като се има предвид, че европейското законодателство предвижда санкции до 10% от годишния оборот при нарушения на DMA. Но според официално лице, са взети предвид „тежестта, продължителността и повторяемостта“ на нарушението, като поради новостта на DMA, критерият за продължителност не е бил приложим.

Комисията също така закри две производства: едното срещу Епъл за това, че не е позволила промени в екрана за избор на браузър от страна на потребителите, а второто след решението, че Facebook Marketplace не представлява основна платформена услуга по смисъла на DMA.

След завръщането си на власт и подкрепен от ръководители на водещи технологични компании, президентът на САЩ Доналд Тръмп оказва натиск върху ЕС по отношение на цифровата регулация, обвинявайки Комисията, че облагала с мита американските технологични компании.

ЕС настоява, че DMA и свързаният с него Закон за дигиталните услуги (DSA) са недискриминационни регулации и не подлежат на обсъждане в рамките на преговори относно търговските мита. В същото време администрацията на САЩ сигнализира, че ги възприема като бариери за търговия и че те трябва да бъдат включени в преговорите относно митата.

Източник: Euronews