Интервю със Стефка Георгиева, основател на дигитална агенция ADvantage
AI не просто променя начина, по който хората работят в маркетинга – той променя самите платформи. Днешните рекламни кампании във Facebook, Google и TikTok изглеждат по-автоматизирани от всякога. Advantage+ кампаниите на Meta, интелигентните стратегии за наддаване, персонализираното таргетиране — всичко това се управлява от алгоритми, които се „учат“ сами.
Но дали наистина рекламите стават по-добри благодарение на изкуствения интелект? Или губим контрол в името на удобството? По темата разговаряме със Стефка Георгиева, основател на дигитална агенция ADvantage. Тя и нейният екип ежедневно управляват стотици кампании и наблюдават как AI променя рекламния пейзаж в реално време.
Ти имаш богат опит в маркетинга – какво се промени, откакто AI навлезе в сферата?
Основната промяна можем да разделим на две части:
- Техническо настройване на самите кампании;
- Оптимизацията.
Технически е по-лесно от всякога да създадеш рекламна кампания, в която и да било от платформите. Вече наистина почти всичко става само с няколко клика, но наистина ценната информация и статистиката сякаш потъват в дебрите на алгоритмите. Този тип кампании можеш само да опиташ да оптимизираш, но не и да направиш съществена промяна по тях, просто защото не знаеш какво и как се случва.
Разбира се, колкото по-лесна е първоначалната настройка, толкова повече собственици на бизнеси стартират рекламите си сами. А след това, най-честият случай е: “Работеше много добре няколко седмици или месец, но след това спря и не знам какво да правя.” И тогава се озваваме пред задънената улица, в която често ни питат: “Аз ли не се справям добре или алгоритъмът не работи?”
Отговорът е – нито едното. Колкото по-автоматизиран става процесът по стартиране на кампании, толкова повече конкуренция ще имаме, защото ние, заедно с много други бизнеси правим едно и също нещо и се борим за вниманието на едни и същи потребители. А това какво означава? Ще става все по-скъпо да се рекламира онлайн, особено по този начин. А това води неизбежно до търсене на професионално решение.
Какво е твоето мнение за Meta Advantage+ кампаниите? Работят ли?
С 50-100 евро бюджет на ден работят. От време на време.
Това, което наблюдавам вече повече от две години е, че този тип кампании имат “кратък живот”. Това означава, че те дават добър резултат (дори с по-малък от посочения преди малко бюджет), но за кратък период от време. Могат да генерират чудесна възвръщаемост за няколко дни, до максимум 3 седмици и след това просто спират да продават.
Тогава се стартира нова кампания с нови крийтиви. Ключовото тук са именно визиите, видеата и т.нар. криейтиви. Advantage+ кампаниите изискват голям обем от изображения и текстове, тъй като алгоритъмът автоматично показва различни изображения на различни хора, докато нещо не започне да продава.
Горещо НЕ препоръчвам да се стартират такъв тип кампании на рекламни акаунти, които са генерирали под 100 поръчки от старта си.
А какво се случва с персонализирането – не губим ли контрол върху аудиторията, ако разчитаме на алгоритъма да я намери?
Губим го със сигурност. Автоматизираните кампании сами преценяват на кого, какво и кога ще покажат. Това “осакатява” в известен смисъл комуникацията между бранда и крайния потребител. Персонализацията става изключително трудна, почти невъзможна, а потребителите вече се измориха от това.
Можем ли да оставим AI изцяло да взима решения за рекламните ни кампании?
Можем да използваме AI инструменти, които да ни помагат, да ни дават идеи и да ни улесняват, но личното ми мнение е, че не мога да се доверя на който и да било инструмент към днешна дата на 100%.
Не защото AI не може да се справи, а защото за да вземе релевантно решение му трябва задълбочена информация и контекст. Ако искате сами да си обучите алгоритъм на локално ниво например, и сте спокойни да му дадете пълната информация за бизнеса ви, контекста, развитието, статистика, дейностите и бюджетирането, то след известно време обучение най-вероятно ще се справи.
За съжаление, не такъв е случаят с рекламните кампании. Нито Meta, нито Google имат пълния контекст за бизнеса ни и не е добра идея да се доверяваме на сляпо на препоръките им.
Какво трябва да знаят бизнесите днес, когато стартират рекламни кампании с AI?
Не е грешно или лошо да стартирате автоматизирани кампании. Някои от тях могат и да дадат добри резултати за известно време. Просто ще ви излезе доста по-скъпо като разход и няма да е оптимално като резултат, ако разчитате само и единствено на този тип кампании.
Ако търсите добро съотношение между инвестирано време, инвестирани средства и генерирани резултати, поне към днешна дата с автоматизираните кампании едва ли ще го получите.
Ако искате да стартирате Facebook реклама бързо – супер! Можете. Ще ви излезе по-скъпо и с по-ниска възвръщаемост.
Ако искате да рекламирате евтино (или по-евтино в сравнение с автоматизираните кампании), ще е необходимо да инвестирате време в настройка и оптимизация.
А ако искате добри резултати и възвръщаемост – тук вече говорим за стратегия, която съчетава не само маркетинга, но и бизнес моделът.