ЕС одобри митата за китайски ел. автомобили

Страните от ЕС ще въведат мита върху китайските ел. автомобили, като те може да влязат в сила от ноември. Това става ясно от изявление на Валдис Домбровскис, европейският Комисар по търговията.

„Ясно е, че страните членки разбират нуждата да защитаваме европейската автомобилна индустрия, защото рискът е там.“ казва Домбровскис. „Китайският дял на пазара за ел. автомобили нараства значително. Субсидирането е видно. Така че това със сигурност е въпрос, който трябва да се адресира.“

В началото на юли, ЕС реши да въведе мита за произведените в Китай ел. автомобили, в рамките на 17-37 %, като това е над митата, които вече се плащат от китайския внос.

Макар това да предизвика недоволство в Пекин при първоначалното обсъждане, според експерти, то е ключово за опазването на производителите от ЕС от нечестна конкуренция. След разследване от миналата година, инициирано от Европейката комисия, стана ясно, че китайското субсидиране позволява на компаниите да поддържат нечестно ниски цени. Китай отхвърля това твърдение и казва, че индустрията нормално се развива така.

През този юни, 11 % от европейският пазар за ел. автомобили е за Китай.

Страните-членки ще гласуват за постоянни мита през октомври и те ще влязат в сила от ноември. Според Домбровскис, се търси „взаимно приемливо решение“ за диспута относно вноса, но такова ще изисква промяна в политиката за субсидиране на Китай.

„Европейският пазар остава по-отворен за китайски стоки и компании, отколкото е китайският пазар за европейски такива.“ казва Домбровскис. „Така че ще поставим повече фокус в дискусиите с китайските си колеги, за да адресираме тези различни бариери пред влизане на пазара, за да подсигурим реципрочност в търговията.“

Има притеснения, че този ход ще накара Китай да отвърне по подобен начин, което би могло да навреди на европейските компании, които продават там. Например Германия изразява подобни притеснения, а Китай е и най-големият търговски партньор на ЕС.

„Ясно е, че имаме интерес да търгуваме и да инвестираме в Китай“ казва Домбровскис. „Но в същото време, трябва да се отбележи, че търговските ни взаимоотношения са силно небалансирани.“

Ключови компоненти, нужни за зеления преход на Европа също се произвеждат в Китай, така че има притеснения и за тяхната цена.

10 страни, сред които и Германия се въздържат при гласуването, 4 гласуват „против“, а 11 „за“ налагането на мита. За да се отхвърли предложението е нужно 15 страни да гласуват против.

Източник: Euronews

guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари