Гугъл загуби дело за монопол

Гугъл загуби историческо дело за нечестен монопол над търсенето в интернет. Според съдията, търсачката експлоатира незаконно доминиращата си позиция, за да премахне конкуренцията и да спре иновациите. Това решение е прецедент, който може да разтърси целия интернет, какъвто го познаваме, а и една от най-емблематичните технологични компании в света.

Решението беше очаквано с нетърпение и идва почти година след началото на процеса, стартиран от Правосъдния департамент на САЩ. То е най-голямото антитръст дело за последните няколко десетилетия.

Съдия Амит Мета изслушва показания от старши служители на Гугъл, Майкрософт и Епъл и дава окончателното си решение три месеца след заключителните думи на страните.

„След внимателна преценка и претегляне на свидетелските показания и доказателствата, съдът достига до следното заключение: Гугъл е монополист и действа като такъв, за да подсигури монопола си.“ се казва в решението, което е общо 277 страници. Според съдията, доминиращата позиция на Гугъл на пазара за търсещи машини е доказателство за монопола на компанията над този пазар.

Гугъл държи 89. 2 % от пазара за търсещи машини, като при мобилните устройства процентът нараства до 94.9 %.

Заключението по това дело противоречи на аргумента на Гугъл и компанията майка Алфабет, според който популярността на услугата се дължи на желанието на потребителите да ползват толкова добра търсачка, че името ѝ е синоним за „търсене в интернет“. Търсачката на Гугъл обработва около 8.5 милиарда търсения всеки ден в глобален план, което е почти удвоен брой в сравнение с преди 12 години.

Гугъл ще обжалва решението на съда.

„Решението отчита, че Гугъл предоставя на-добрата търсеща машина, но заключава, че не трябва да ни се разрешава да я правим лесно достъпна.“ казва Кент Уокър, президентът на Гугъл по глобални дейности.

Според обвинението обаче, това е историческа победа и показва, че никоя компания, независимо колко голяма или влиятелна е, не е над закона.

В делото, Гугъл е описван като технологичен хулиган, който методично премахва конкуренцията си, за да защитава търсачка, която е в центъра на дигитална машина за реклами с приход почти 240 милиарда през миналата година. Според Правосъдния департамент, монополът на Гугъл им позволява да таксуват рекламодателите по изкуствено завишени цени и също така не им се налага да инвестират повече пари и време в подобряване на услугата – подход, който вреди на потребителите.

Съдът отбелязва и милиардите, които Гугъл харчи всяка година, за да инсталира своята търсачка като опцията по подразбиране на нови телефони и други устройства. През 2021 г., такива споразумения струват на компанията 26 милиарда долара.

Според Гугъл, това е анекдотичен пример и потребителите исторически променят настройките си, когато разберат, че очакванията им не се покриват. Например, преди да се появи Гугъл, Яху е най-популярната търсеща машина в интернет.

Съдията отчита, че Гугъл е най-популярната търсачка и се счита за най-добра в публичното пространство.

Заключението на съда предполага следваща стъпка, при която да се определи какви промени или наказания биха могли да се наложат, за да се премахнат вредите и да се възстанови конкурентната среда. Възможно е съдът да назначи промени, които да разклатят доминиращото положение на Гугъл или да забрани на компанията да сключва споразумения, с които да си осигури опцията по подразбиране. Възможно е и съдът да даде само препоръки и да определи малки промени, за да се постигне конкуренция занапред, така че още не е ясно какви точно ще са загубите за Гугъл. Това обаче няма да стане веднага, заради обжалването, което може да отнеме до 5 години.

Гугъл ще бъде на подсъдимата скамейка и по още едно дело, което започва през септември и е за незаконен монопол на технологията за реклами на компанията.

Източник: AP News

guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари