Китай тихомълком изгражда алтернативни маршрути, които да му помогнат да изнася стоки към Европа, без да минава през Южнокитайско море, за да избегне напрежение със Съединените щати и техните съюзници в региона.
Планинският град Чунцин се превръща в основен център на сухопътен търговски маршрут, за който някои твърдят, че може да се превърне в новия Суецки канал.
Маршрутът се обслужва от железопътна мрежа и се очаква да стане най-важният логистичен център на Азия.
Градът бързо се е превърнал в стратегическа опорна точка в търговската мрежа на Китай, а неговият модел, ако продължи да бъде успешен, може да вдъхнови правителството да направи подобни инвестиции и в западната част на страната.
Всеки ден Чунцин управлява стотици пратки, свързвайки страни от Югоизточна Азия като Виетнам и Сингапур с Европа – включително Германия и Полша – чрез високоскоростни товарни влакове.
Доставките по суша са с 10–20 дни по-бързи от традиционните морски маршрути и значително опростяват митническите процедури. Пускането на високоскоростната линия АСЕАН през 2023 г. намали времето за превоз между Ханой и Чунцин до само пет дни, откъдето стоките достигат до Европа за по-малко от две седмици. В допълнение към стратегическото си разположение, Чунцин е и мощен производствен център – отговорен за производството на около една трета от световните лаптопи, основна база за електромобили и водещ износител на една четвърт от автомобилите на Китай.
Някои наблюдатели смятат, че мотивите на Китай да използва този град не са само логистични, а и геополитически. Търговската война със САЩ по времето на президента Доналд Тръмп показа опасността от зависимостта от международни морски маршрути под западно влияние, като Суецкия канал и протоките Ормуз и Малакски. Пандемията от коронавирус само задълбочи рисковете, разкривайки крехкостта на морските вериги за доставки.
Източник: Euronews