Китай с алтернативен път до Европа, заобикалящ Суецкия канал

Китай тихомълком изгражда алтернативни маршрути, които да му помогнат да изнася стоки към Европа, без да минава през Южнокитайско море, за да избегне напрежение със Съединените щати и техните съюзници в региона.

Планинският град Чунцин се превръща в основен център на сухопътен търговски маршрут, за който някои твърдят, че може да се превърне в новия Суецки канал.

Маршрутът се обслужва от железопътна мрежа и се очаква да стане най-важният логистичен център на Азия.

Градът бързо се е превърнал в стратегическа опорна точка в търговската мрежа на Китай, а неговият модел, ако продължи да бъде успешен, може да вдъхнови правителството да направи подобни инвестиции и в западната част на страната.

Всеки ден Чунцин управлява стотици пратки, свързвайки страни от Югоизточна Азия като Виетнам и Сингапур с Европа – включително Германия и Полша – чрез високоскоростни товарни влакове.

Доставките по суша са с 10–20 дни по-бързи от традиционните морски маршрути и значително опростяват митническите процедури. Пускането на високоскоростната линия АСЕАН през 2023 г. намали времето за превоз между Ханой и Чунцин до само пет дни, откъдето стоките достигат до Европа за по-малко от две седмици. В допълнение към стратегическото си разположение, Чунцин е и мощен производствен център – отговорен за производството на около една трета от световните лаптопи, основна база за електромобили и водещ износител на една четвърт от автомобилите на Китай.

Някои наблюдатели смятат, че мотивите на Китай да използва този град не са само логистични, а и геополитически. Търговската война със САЩ по времето на президента Доналд Тръмп показа опасността от зависимостта от международни морски маршрути под западно влияние, като Суецкия канал и протоките Ормуз и Малакски. Пандемията от коронавирус само задълбочи рисковете, разкривайки крехкостта на морските вериги за доставки.

Източник: Euronews