Потребителски организации докладват на Европейската комисия срещу Shein

Според 25 потребителски организации марката манипулира клиентите, за да ги накарат да купуват импулсивно. Китайският гигант в електронната търговия излага клиентите си на постоянни съобщения за очевиден недостиг на стоки, таймери за обратно броене и други практики, целящи да предизвикат импулсивни покупки.

Европейската асоциация на потребителите (BEUC) и 25 от нейните организации-членки, подадоха жалба срещу китайския гигант в електронната търговия Shein до Европейската комисия за манипулиране на клиентите към импулсивно пазаруване. За да промени навиците им към краен консуматорски подход, Shein използва подвеждащи техники, наречени „тъмни модели“. Тези модели „са манипулативни техники, използвани в онлайн търговията, за да се окаже натиск върху потребителите да купуват повече от предвиденото, като същевременно се изострят екологичните и социалните проблеми, причинени от индустрията за бърза мода‘‘.

Шейн излага клиентите на постоянни съобщения за очевиден недостиг на стоки (напр. „Остават само X брой артикули“), таймери за обратно броене (напр. „светкавична разпродажба“), натиск чрез препоръки от други потребители и „потвърждаване-срам“ (напр. „Вече отговаряте на условията за промоции, сигурни ли сте, че искате да си тръгнете?“), за да накара клиента да се чувства виновен, ако не приеме покупка с отстъпка) или с използването на безкрайно скролване (безкрайно скролване надолу по уебсайта или приложението, което предотвратява, наред с други неща, преглед на условията, като например политиката за замяна и връщане).

Разследването на организациите на потребителите, подаващи жалби, потвърждава, че Shein многократно използва тези практики, както на уебсайта си, така и в приложението си, чрез множество и повтарящи се известия. Резултатът? Клиентите в крайна сметка правят неволни покупки, които причиняват финансови загуби и развиват навици за свръхконсумация. Следователно организациите, подаващи жалби, искат от Комисията и европейските органи за защита на потребителите да изиска от Shein да прекрати тези практики, считани за нелоялни съгласно Директивата на ЕС за нелоялните търговски практики, и да предостави доказателства, че съобщенията или коментарите за „ниски наличности“ от други клиенти, които многократно се показват на потребителите, са автентични.

„Ако Shein не предприеме коригиращи мерки, властите трябва да се намесят, за да предотвратят риска от сериозна вреда за потребителите, докато не спази законодателството на ЕС за защита на потребителите“, настояват организациите. Те също така искат от властите да разследват други търговци, които използват същите методи, както е в случая с Temu.

Жалбата на организациите допълва собствените разследвания на Европейската комисия и предоставя допълнителни доказателства за използването на тъмни модели от платформата. По-конкретно, Shein е изправена пред две разследвания на ЕС, за да се определи дали нарушава правилата на ЕС за защита на данните, основани на Закона за цифровите услуги и регламентите на ЕС за защита на потребителите.

На 26 май Европейската комисия официално обвини Shein в множество нарушения на законите за защита на потребителите, включително фалшиви отстъпки, подвеждаща информация, натиск за покупка и липса на прозрачност по отношение на връщането и устойчивостта, и ѝ даде един месец, за да отговори и да се ангажира да коригира тези практики.

„Използването на тъмни шарки от Шейн е добре документирана реалност, която се наблюдава от няколко години, както разкриват изследвания на потребителски асоциации. Тези техники карат потребителите да харчат все повече пари за продукти от бързата мода, които са вредни за самите тях, околната среда и хората, които ги произвеждат“, казва Патрисия Суарес, президент на Asufin.

 

Източник: La Razón