Прилагането на мозъчна стимулация подобрява ученето по математика

Проучване на 72 здрави възрастни показва, че транскраниалната стимулация им е помогнала да решават проблеми по-ефективно.

Проучване, ръководено от Университета в Съри в Обединеното кралство, публикувано в “PLoS Biology”, твърди, че безопасна, безболезнена и неинвазивна мозъчна стимулация може да помогне на хора, които изостават по математика. Проучването е установило, че прилагането на безопасни електрически токове към дорзолатералната префронтална кора (dlPFC), област, отговорна за ученето и паметта, фокуса и решаването на проблеми, е помогнало на хора на възраст между 18 и 30 години да решават математически задачи по-ефективно.

Общо 72 здрави възрастни са участвали в петдневна програма за обучение по математика. 24 са получили мозъчна стимулация, известна като транскраниална стимулация със случаен шум (tRNS), насочена към L1 префронталната кора. 24 са получили tRNS върху задната париетална кора. И 24 са получили плацебо версия на лечението. Това е позволило на изследователите да сравнят ефектите на tRNS върху различни мозъчни региони с плацебо група.

Използвайки мозъчни сканирания, проучването доказва, че хората с по-голяма мозъчна свързаност между L1 префронталната кора и задната париетална кора се справят по-добре с математически учебни задачи. Впоследствие те са показали, че tRNS върху L1 префронталната кора значително подобрява резултатите от обучението при хора с по-ниска естествена мозъчна свързаност между тази област и задната париетална кора, невробиологичен профил, свързан с лошото учене.

Наблюдават се и по-ниски нива на GABA, мозъчно химично вещество, участващо в ученето. Същият изследователски екип е доказал, че GABA влияе върху изучаването на математика от детството, до зряла възраст, включително средното образование.

Нов път на преподаване

„Досега повечето усилия за подобряване на образованието бяха фокусирани върху промяна на средата. Обучението на учителите и препроектирането на учебните програми, до голяма степен игнорирайки невробиологията на учениците. Въпреки това, все повече изследвания показват, че биологичните фактори често обясняват образователните резултати по математика по-силно от факторите на околната среда.

,,Чрез интегриране на перспективи от психологията, невронауката и образованието, за да се разработят иновативни техники, които да се справят с тези невробиологични ограничения, можем да помогнем на повече хора да достигнат своя потенциал, да разширим достъпа до разнообразни кариерни пътища и да намалим дългосрочните неравенства в доходите, здравето и благосъстоянието“, каза професор Рой Коен Кадош, старши автор на изследването и ръководител на Факултета по психология в Университета в Съри.

Тези открития са биологична основа за „ефекта на Матю“. Тенденцията тези, които се развиват добре в образованието, да продължат да напредват, докато други изостават още повече. Проучването предполага, че целенасочената мозъчна стимулация може да помогне за преодоляване на тази празнина. Тъй като Обединеното кралство се стреми да подобри математическите умения сред цялото население, особено сред младите хора, това фундаментално изследване – и бъдещи изследвания върху по-големи извадки извън лабораторията – биха могли да помогнат за оформянето на бъдещата политика, като покажат как персонализираната подкрепа, фокусирана върху мозъчната активност, може да направи обучението по-справедливо и ефективно.

 

Източник: La Razón