Химическият сектор на Германия, най-големият в Европа, започва да усеща забавянето на доставки през Червено море и предупреждава, че подобни закъснения водят до прекъсване на производството.
Съществени стоки от Азия, като части за коли и различно оборудване пристигат със закъснение, поради отклонение от обичайните маршрути през Червено море заради опасността от нападения на йеменските бунтовници хути. Забавянето вече засяга и химичният сектор.
Това е третият най-голям индустриален сектор в страната с годишен оборот около 260 милиарда евро и разчита за една трета от вноса си на Азия.
Като резултат от забавянето, компании от сектора започват да намаляват производството на различни препарати, използвани в бита, защото основните съставки не пристигат навреме. Това може да доведе и до намаляване на работното време на служителите и се очаква да бъде проблем поне в първата половина на годината.
Компаниите се опитват да намалят негативното влияние от забавянето като поръчват необходимото по-рано или го внасят със самолети, но някои от химичните съединения са забранени за транспортиране по въздуха, което допълнително усложнява логистиката.
Според JP Morgan, затрудненият транспорт през Червено море влияе върху цените и като предизвиква по-голямо търсене от страна на компаниите, които се опитват да се презапасяват с нужното.
Германски организации от сектора отдавна предупреждават, че зависимостта от азиатски продукти в светлината на събитията в Червено море ще доведе до още повече затруднения за бизнеса.
Немската икономика е отслабена поради рецесия и високи цени на труда и енергията, а най-засегнати от това и преди атаките на хутите, са химичният, автомобилният и сектор продажби.
В допълнение към закъсненията и недостига на някои стоки, удължаването на морските пътища значи и повече гориво за корабите, което ще се отрази върху крайната цена за потребителите.
Не всички компании от сектора обаче са еднакво засегнати. Някои имат запаси и успокояват клиентите си, че няма да има закъснения на доставките към тях.
Според анализатори, има малък шанс забавянията на доставките да обхванат повече компании, но секторът си има достатъчно други проблеми.
Източник: Reuters