След като единственият Антонов Ан-225 Myria (Dream) беше унищожен на летище Хостомел, Киев, през февруари 2022 г. огромният kind ‘Roc’ сега е най-големият летателен самолет в света.
Как работи и защо съществува?
Уникалния самолетоносач Stratolaunch Carrier е наречен „Рок“. На гигантска птица от арабската митология. Stratolaunch Carrier (N351SL) е може би най-отличителният самолет, който лети днес. Със своите 114,3 м размах на крилете е най-широкият самолет, създаван някога.
Stratolaunch Systems Corporation, първоначално създадена за разработване на мобилна система. За изстрелване на надеждни, достъпни и рутинни полети в космоса, сключва договор със Scaled Composites за разработване на самолет, способен да носи големи ракети.
Обозначен като Scaled Composites Model 351 Stratolaunch е въведен във въздушното и космическото пристанище на фирмата Мохаве, в Калифорния, през 2017 г.
Тестови полети
Първият полет на Roc е на 13 април 2019 г., като самолетът достига максимална скорост от 165 kts и надморска височина от 15 000 фута. Полетът продължава 2 часа и 29 минути.
Компанията се пренасочва към разработването на самолетоносач Stratolaunch Carrier Aircraft, като платформа за изстрелване на хиперзвукови превозни средства.
Вторият полет се състои на 29 април 2021 г., последван от трети на 16 януари 2022 г. И номер четири, на 24 февруари 2022 г. А в края на миналия месец беше последният.
Антонов Ан-225 Myria
Антонов Ан-225 Myria (UR-82060) беше досегашният победител в класациите за най- голям самолет. Но беше унищожен на летище Хостомел, северно от Киев, в края на февруари 2022 г. Това означава, че Roc сега е най-големият летателен самолет в света. Както по размах на крилата, така и по тегло. Неговият размах на крилата от 114,4 м е с 28,9 м по-широк от размаха от 88,3 м, с който може да се похвали шестмоторният Ан-225 – който повече от 30 години беше най-големият самолет в света.
Създаден първоначално като стратегически транспортен самолет за транспортиране на орбиталния самолет Буран (Blizzard) на Съветския съюз, Myria беше преоткрит през 2000-те години от оператора Antonov Airlines като тежкотоварен самолет, оптимизиран за извънгабаритни товари.
Колко голям е Roc?
Въпреки огромния размах на крилата, Roc не е най-дългия самолет. Със своите 72,5 м той е със същата дължина, като двупалубния широкофюзелажен A380 на Airbus, докато Ан-225 е с около 12 м по-дълъг.
Гигантските 243-метрови дирижабли от клас Хинденбург от 30-те години на миналия век, все още държат рекорда, за най-дългите летящи машини, летели някога.
Roc е революционна стартова площадка, за хиперзвукови и аерокосмически превозни средства. Първоначално той е бил предназначен за изстрелване на ракети от височина. За разлика от традиционните наземни изстрелвания, самолетът Stratolaunch може да излита от десетки писти. Системата за въздушно изстрелване позволява да избягва опасности като лошо време и графици за изстрелване с фиксиран обхват. Мобилната платформа за стартиране дава гъвкавост и възможност да печелим време.
Roc има 28 колела и опашката му е е висока 15,24 м. Отворът между двойния му фюзелаж е широк 28,9 метра. Самолетът тежи 226 796 кг празен и е проектиран да повдига товари до 250 000 кг. Максималното тегло при излитане на Roc e 589 670 кг. Въпреки, че това е по-малко от капацитета на Ан-225 от 1,4 милиона фунта, унищожаването на този самолет означава, че Roc вече има най-високата MTOW от всички самолети, които летят в момента.
Всеки от шестте турбовентилаторни двигателя Progress D-18T на An-225 генерират 51 600 lb st – общо 309 600 lb st. За сравнение, всеки от шестте турбовентилатора Pratt & Whitney PW4056 на Roc произвежда 56 750 lb st, което му дава обща тяга от 340 500 lb st . Което прави Stratolaunch най-мощният самолет, летял някога.