Европа може да отмени разрешителните, които дава на компанията „Боинг“, във връзка с безопасността и качеството при производството, ако компанията не се справи с кризата.
Това става ясно от интервю с изпълнителния директор на Европейската агенция по безопасност на авиацията (EASA), Люк Титгат и е първото свидетелство, че и международното сътрудничество в областта на самолетостроенето може да бъде засегнато в светлината на кризата в компанията „Боинг“.
На въпрос дали EASA може да откаже да признае сертификатите за безопасност, издадени на „Боинг“ от американския регулатор (FAA), Титгат казва: „Да, ако има такава нужда.“
Контролът върху качеството в производствените линии се разследва от американския регулатор, както и от самата компания след като беше установено, че липсващи болтове, резултат от пропуски в контрола на качеството при производството, са причинили откачането на вратата на самолет Боинг 737 Макс 9, по време на полет.
Американският регулатор FAA изиска одит от компанията Боинг и един от доставчиците му и откри множество случаи на снижен контрол при производството.
По международно споразумение, американските и европейски регулатори FAA и EASA признават издадените от другата страна разрешителни за самолетите „Боинг“ и „Еърбъс“, които касаят безопасността и сигурността при производството. Ако обаче едната страна изпита съмнения, може да поиска консултации с другата и да отмени признаването на издадените от нея разрешителни.
Такива ситуации са редки и според Титгат, не са нужни в момента, но има готовност да бъдат предприети действия.
EASA няма много начини да повлияе върху механизмите на контрол на компанията „Боинг“, освен да откаже да признае техните разрешителни, които обаче се издават от FAA.
Според Титгат, EASA може да направи това, ако се случат още фатални инциденти със самолети „Боинг“, но засега няма нужда от такива драстични мерки, тъй като става дума за контрол върху качеството и вече са проведени дискусии с мениджмънта на компанията.
FAA също следи внимателно процеса по подобряване на мониторинга в заводите на „Боинг“ и има готовност да постави на пауза производствените линии, ако открие проблеми, които изискват това.
Решение на един от двата регулатора да се намеси в производното на компанията може да се окаже неизследвана територия и вероятно ще предизвика политически реакции, така че засега регулаторите се опитват да го избегнат.